جهان در هفت روز پیش رو
نوشته شده توسط : brezzers

دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی علاوه بر انتشار روز شمار تاریخ معاصر ایران، گزارشی را با عنوان 'جهان در هفت روز پیش رو' با هدف ارایه گزیده ای از اهم رویدادهای مهم جهانی منتشر می سازد. گزارش حاضر بیست و ششمین شماره از این مجموعه است.

علاقمندان می توانند گزارشهای مشابه را در روزهای جمعه هر هفته بر صفحه پژوهش وبسایت ایرنا، پیگیری كنند.

**بیست و پنجم فوریه

- رییس جمهوری قانونی جمهوری چك و اسلواكی'ادوارد بنش' پس از دو هفته فشار بی امان اتحاد جماهیر شوروی، قدرت را به حزب كمونیست و رهبر آن 'گوتوالد' تسلیم كرد. چك و اسلواكی در جریان جنگ جهانی دوم، توسط ارتش سرخ شوروی از تصرف آلمان آزاد شد و در حوزه نفوذ این كشور قرار گرفت.(1948)

- در پی وقوع كودتا توسط مردم و ارتش در سوریه سرهنگ 'ادیب شیشكلی' حاكم مستبد این كشورپس از پنج سال سقوط كرد و 'هاشم اتاسی' رهبر حزب خلق سوریه به ریاست جمهوری این كشور برگزیده شد.(1954)

- 'خروشچف'دبیر كل حزب كمونیست شوروی و نخست وزیر آن كشور، در كنگره بیستم حزب كمونیست شوروی، به 'استالین' رهبر فقید روسیه حمله كرد و او را دیكتاتوری خشن، بیرحم، بدون تاكتیك و سودجو نامید.(1956)

- در پی فرار ژنرال 'فردیناند ماركوس'دهمین رئیس جمهور فیلیپین به هاوایی، خانم 'كورازون اكینو' 53 ساله رییس جمهوری آن كشور شد. ماركوس از ۳۰ دسامبر ۱۹۶۵ به عنوان رییس جمهوری دیكتاتور، در این كشور حكومت كرده بود. (1986)

- پیمان 'ورشو' كه به منظور دفاع از كشورهای سوسیالیست اروپای شرقی در برابر تهاجم احتمالی غرب و با اقتباس از پیمان دفاعی ناتو در اروپای غربی و آمریكا بین كشورهای بلوك شرق، در شهر 'ورشو' پایتخت لهستان منعقد شده بود،توسط كشورهای عضو(لهستان، مجارستان، رومانی، بلغارستان، چك و اسلواكی و شوروی) پس از 36 سال فعالیت منحل شد.(1991)

- در جریان جنگ خلیج فارس، ارتش عراق، آسایشگاه سربازان آمریكایی را واقع در 'ظهران' كشور سعودی، هدف موشك اسكاد قرارداد كه براثر اصابت این موشك، 28 آمریكایی كشته و حدود 100 نفر مجروح شدند.(1991)

- مسلمانان روزه ‏دار فلسطینی در حرم حضرت ابراهیم (ع) در شهر'الخلیل' واقع در كرانه غربی رود اردن توسط رژیم صهیونیستی قتل عام شدند. در این واقعه 29 تن شهید و تعداد زیادی از مردم فلسطین مجروح شدند.(1994)

- شبه نظامیان بنگلادشی معروف به نیروی مرزبان كه وظیفه مبارزه با قاچاق را برعهده داشتند، در اعتراض به كمی دستمزد به یك قرارگاه نظامی در شهر 'داكا' در بنگلادش حمله بردند كه در این حمله، 50 نظامی و 24 غیرنظامی كشته شدند. در پی این رویداد در داكا حالت فوق العاده اعلام شد.(2009)

- پس از روی كار آمدن شیخ عبدالله سالم، الصباح در كویت و آغاز اصلاحات اداری در این كشور، این روز به عنوان روز ملی 'كویت' اعلام شد.(1950)

**بیست و ششم فوریه

- عثمانی با هدف تصرف هنگری (مجارستان فعلی) با یكصد هزار جنگجو به این كشور حمله كرد.این نبرد در منطقه 'ماهوك' به وقوع پیوست كه با تصرف منطقه بوداپست و تمامی مجارستان پایان یافت. این كشور به مدت 140 سال تحت تسلط عثمانی بود.(1525)

- اتحاد بزرگ لاهه با عضویت فرمانروای هلند، آلمان و اسپانیا برای مبارزه با فرانسه، كه قصد تسخیر هلند را داشت، ایجاد شد. این اتحادیه پس از شكست اسپانیا از فرانسه منحل شد.(1673)

- كنفرانس انجمن 'برلین' كه برای تعیین سرنوشت قاره آفریقا در 15 نوامبر 1884 میلادی در آلمان آغاز شده بود، پس از توافق پیرامون آگاه سازی دولت ها در جهت جلوگیری از نزاع و مشاجره فیمابین در تصرف سرزمین های تحت تملك آنها توسط كشورهای دیگر، لغو مسئله بردگی و آزادی تجارت در كشور آزاد كنگو(كشوری در مركز آفریقا) پایان یافت.(1885)

- 'عهدنامه دوستی'، چهار سال پس از انقلاب شوروی بین ایران و شوروی امضا شد. این عهدنامه بدنبال اعلام مواضع مسكو پیرامون عدم پیروی این كشور از سیاست‏های استعماری روسیه تزاری درباره ایران و بی اعتبار دانستن قراردادهایي را كه روسیه با دولت ثالثی علیه ایران امضا كرده بود، منعقد شد. البته شوروی، اراضی قفقاز و تركستان در شمال غربی و شرقی ایران را به ایران پس نداد و ایران نیز متعهد شد كه به دیگر كشورها اجازه ندهد ازخاك ایران علیه شوروی استفاده كنند.(1921)

- در جریان جنگ جهانی دوم، ارتش سرخ شوروی، 70 هزار رومانیایی آلمانی تبار را كه نیاكانشان هشت قرن پیش به رومانی مهاجرت كرده بودند از این كشور به اوكراین تبعید كرد تا مبادا به عنوان نیروی جنگی به ارتش هیتلر بپیوندند.( 1944)

- سلطنت سلطان 'حسن دوم'، پادشاه كشور مراكش(كشوری در شمال غربی آفریقا) پس از مرگ پدرش سلطان 'محمد پنجم'، آغاز شد.(1961)

**بیست و هفتم فوریه

- سلطه استعماری پرتغال بر برزیل آغاز شد. این سلطه تا زمان استقلال برزیل در سال 1822 ادامه داشت.(1509)

- جنگ‏های شش ساله لهستان و سوئد با حمله سپاهیان سوئدی به قلمرو لهستان، آغاز شد. این حمله بدنبال اتحاد پادشاه لهستان با روسیه و دانمارك، معروف به اتحاد مثلث، علیه این كشور صورت پذیرفت. این جنگ در سال 1706میلادی با پیروزی سوئدی‏ها پایان یافت.(1701)

- 'فردریك گیوم' سومین پادشاه كشور پروس در سن 25 سالگی بعد از مرگ 'فردریك اول' بر تخت سلطنت نشست، دوران سلطنت او، سراسر با جنگ و ستیزهمراه بود.(1713)

- روز ملی و استقلال دومینیكن(كشوری در آمریكای مركزی) از هاییتی (كشوری است در جزیره هیسپانیولا در دریای كاراییب)اعلام شد.(1844)

- در پایان چهارمین هفته زمامداری 'هیتلر'، ساختمان عظیم مجلس آلمان موسوم به 'رایشتاك' دچار آتش‏سوزی شد و هیتلر كه كمونیست‏ها را متهم به مشاركت در این توطئه كرده بود با اعلام وضع فوق‏العاده به سركوبی كمونیست‏ها و دستگیری سران و فعالان این حزب پرداخت. این امر موقعیت نازی‏ها و هیتلر را مستحكم‏ كرد به گونه ای كه هیتلرپس از مرگ رییس جمهوری وقت آلمان، حاكم مطلق آلمان شد.(1933)

- هواپیماهای ژاپنی، در جریان جنگ جهانی دوم، به واحدهای دریایي متفقین در دریای جاوه(بخشی از آب های غرب اقیانوس آرام) حمله كردند. این نبرد با غرق شدن تعداد زیادی از كشتی‏های متفقین و با پیروزی ناوگان جنگی ژاپن خاتمه یافت.(1942)

- روز ملی و استقلال 'صحرا'(كشوری در شمال غربی آفریقا) از استعمار اسپانیا اعلام شد.(1976)

**بیست و هشتم فوریه

- قیام 'گوستاو وازا' یكی از شاهزادگان سوئد با كمك دهقانان و مردم پروتستان مذهب سوئد به منظور استقلال این كشور علیه سلطه و نفوذ پادشاه دانمارك، به وقوع پیوست. این قیام، منجر به خلع پادشاه دانمارك، پادشاهی گوستاو وازا و پایه گذاری سلسله وازا در سوئد شد.(1522)

- پیمان اتحاد سیاسی و نظامی میان دو كشور روسیه و پروس، به منظور مقابله با قدرت‏طلبی‏های 'ناپلئون بناپارت' امپراتور فرانسه منعقد شد. بعدها با الحاق كشورهای انگلیس، اتریش و سوئد به این پیمان، اتحادیه هفتم دول اروپایی علیه ناپلئون بناپارت ایجاد و به شكست ناپلئون منجر شد.(1813)

- مجلس ایالتی'آركانزاس'، از ایالت‌های جنوبی آمریكا، قانونی تصویب كرد كه به موجب آن، سیاهپوستان این ایالت در آمریكا بایستی، میان تبعید به آفریقا و بردگی در آن ایالت یكی را انتخاب می كردند.(1859)

- روز استقلال كشور 'مصر' از تحت‏الحمایگی استعمار انگلیس اعلام شد. اما این كشور دارای دو روز ملی است، یكی 23 ژوئیه1952 سالروز انقلاب (كودتا) و دیگری 6 اكتبر1973، سالروز آغاز جنگ چهارم اعراب و اسرائیل است.(1922)

- جنگ 'بین- هوآ' برای تصرف شهر كوچكی به همین نام در شمال شهر 'سایگون' پایتخت ویتنام جنوبی میان تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده آمریكا و ویت كنگ های ویتنام جنوبی در گرفت. در این جنگ ویت كنگ ها تلفات زیادی را متحمل شدند و سرانجام با كمك و دخالت نیروهای دولتی ویتنام جنوبی 'بین هوا' تسخیر نشد.(1964)

- 'اولاف یوكاچیم پالمه' نخست وزیر سوئد و یكی از چهره‏های برجسته میانه‏رو و مخالف سیاست‏های خارجی آمریكا در سراسر خاك اروپا به هنگام خروج از سینما در یكی از خیابان‏ های استكهلم مورد سوء قصد قرار گرفت و به قتل رسید. وی از سال 1969 تا 1976 و بار دیگر از سال 1982 نخست‏وزیر سوئد بود.(1986)

- در جنگ خلیج فارس، نیروهای متحد به رهبری آمریكا، پس از بیرون راندن نیروهای عراقی از كویت و تسلیم عراق در برابر شرایط آمریكا و متحدینش، آتش بس اعلام و به تدریج خاك عراق را ترك كردند اما تعداد قابل توجهی از آنان كه عمدتا آمریكایی بودند در پایگاه‏هایی واقع در عربستان سعودی، كویت، بحرین و در آب‏های خلیج فارس مستقر شدند.(1991)

**بیست و نهم فوریه

- بیش از 200 هزار نفر از كارگران معدن فرانسه دست به اعتصابی گسترده و بی سابقه در این كشور زدند.(1963)

- نخستین پارك جهان تاسیس شد. این پارك با نام پارك 'یلو استون' در ایالت وایومینگ و در ایالات متحده آمریكا واقع شده است و یكی از قدیمی ترین پارك های جهان محسوب می شود.(1872)

- جنبش های استقلال طلبانه مردم كره، برای رهایی از سلطه ژاپن، آغاز شد.(1919)

اول مارس

- در جریان عبور رهبر كاتولیك ‏ها از منطقه 'واسی' در فرانسه، بین طرفداران دو مذهب كاتولیك و پروتستان درگیری رخ داد كه سبب كشته شدن 23 نفر از پروتستان‏ها و آغاز یك جنگ‏ 36 ساله مذهبی در منطقه شد. سرانجام در سال 1598 با فرمان 'هانری چهارم' معروف به فرمان نانت، این جنگ خاتمه یافت. (1562)

- سلطنت صد روزه 'ناپلئون بناپارت' پس از فرار او از تبعید در جزیره اِلب و بعد از ورود به فرانسه آغاز شد و سرانجام پس از شكست در جنگی دیگر در مقابل نیروهای انگلیس و پروس به جزیره دور دست سنت هلن در جنوب اقیانوس اطلس تبعید شد. (1815)

- پس از سقوط 'ناپلئون سوم'؛ حكومت سلطنتی در فرانسه پایان یافت و جمهوری سوم در این كشور آغاز شد. (1871)

- جزیره 'پورتوریكو' واقع در اقیانوس اطلس توسط مهاجمان امریكایی تصرف و در جریان كنفرانس پاریس مالكیت آمریكا بر این منطقه تثبیت و به عنوان جزئی از خاك امریكا معرفی شد.(1898)

- استقلال كامل 'بوسنی و هرزگوین'(كشوری در جنوب شرقی اروپا) از یوگسلاوی توسط مجلس ملی بوسنی اعلام شد.(1992)

**دوم مارس

- تحت الحمایگی كوبا در كنگره امریكا به موجب لایحه‏ای موسوم به پلات، تحت فشار تئودور روزولت رئیس جمهوری وقت امریكا، اعلام شد.(1901)

- دو ناوشكن آمریكایی 'مادوكس' و 'ترنر جوی'به منظور حمله هوایی به ویتنام شمالی وارد آب های مرزی این كشور شدند.(1964)

اطلاع**2059**9128**2002





:: برچسب‌ها: جزیره , ایتالیا , دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 514
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: